jueves, 3 de marzo de 2011

El projecte eduCAT1x1.


Abans de tot, deixo que siguin les mateixes paraules del Departament d'Ensenyament les que il·lustrin què és això del eduCat1x2:

"El Projecte eduCAT1x1 té com a objectiu integrar plenament les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) a les aules i als centres educatius. Aquest projecte, que es va iniciar el curs 2009-2010 en els instituts d'educació secundària, significa l'ús d'un ordinador portàtil per cada alumne o alumna. Transforma les aules en "aules digitals", proporcionant accés a Internet i a entorns virtuals d'aprenentatge (EVA) amb continguts i recursos educatius en format digital."

¿Sona bé, no? Però la continuïtat del projecte ara sembla que no està clara, segons paraules de la nova consellera Irene Rigau. Aquesta "pausa" té tots els números de ser una conseqüència més de la crisis econòmica i de les retallades que l'administració està duent a terme. Malgrat tot, crec que hi ha altres factors que, de moment, justifiquen que aquest projecte vagi tal i com s'havia previst.


No hi ha materials. Encara que la comunitat docent ja portava temps preparant webquests, activitats en linia, etc., estem molt lluny de poder preparar la programació d'una materia que tingui com a base el treball davant una pantalla. Tampoc les editorials semblen haver proporcionat bons materials als centres.

Manca de preparació dels docents. Encara que no sigui agradable, s'hauria de ser conscient que molts dels docents, avui en dia, no tenen els suficients coneixements en les TIC com per poder-les fer servir en el seu treball. Crec que el motiu no és la manca de capacitat per adquirir noves habilitats, és la por que pot arribar a produir desmotivació, o aquesta és la sensació que tinc: en alguns dels cursos als que anat, m'he trobat amb professors que no sabien i els hi feia "cosa" provar coses amb un ordinador. Abans de dur a terme aquest projecte s'hauria d'haver format als docents.

Els centres no estan equipats. Per implantar un projecte que es basa en que cada alumne tingui el seu propi ordinador portatil per treballar a l'aula, cal que els centres disposin d'una xarxa propia (tant per treballar a l'aula com des de casa) i conexió a internet arreu. Per començar, caldria que als centres hi haguès un informàtic per solucionar el més aviat millor incidències (que sempre hi ha).

La meva opinió és ben clara: abans de tot invertir en formació en TIC dels professionals de l'educació; crear un grup de gent que pugui veure les necessitats i produir materials i forçar les editorials a tenir departaments d'investigació per desenvolupar-ne de complementaris amb els llibres de text; i oblidar l'ambiciosa idea que cada alumne tingui un ordinador, invertint de moment en l'equipació dels centres (conexions wifi, xarxes propies, seguretat informàtica i més aules d'informàtica).

Enllaços relacionats:

Departament d'Ensenyament. EduCAT1x1.

Projecte eduCAT1x1.

XTEC, projecte eduCAT1x1.


No hay comentarios: